آنجه یک راننده باید بداند(برگرفته از روزنامه شرق)

برنيا تيگنو و دختر سه ساله اش ميراندا در يك بعدازظهر ماه سپتامبر در يكى از بزرگراه هاى اوكلاهما رانندگى مى كردند كه ناگهان به جاده اى كه در اثر توفان عظيمى درهم كوبيده شده بود رسيدند. باران بند آمده بود و خورشيد مى درخشيد اما حفره هاى پياده روها از آب گل آلود پر بود. تيگنو با احساس خطرى بزرگ و جدى سرعتش را كاهش داد. اما خيلى دير شده بود و تويوتاى Suv او در جاده لغزيد و وقتى خواست آن را به مسير مستقيم هدايت كند دوباره لغزيد. در اين حال او فكر كرد تعليمات رانندگى در مورد جاده هاى لغزنده به ما چه آموزشى داده است؟ با ترس و وحشت به چپ و راست مى چرخيد كه اين عمل باعث چرخش او به طرف اتومبيل هاى مقابلش شده و با اتومبيل ديگرى تصادف كرد. خوشبختانه هيچ كس در دو اتومبيل آسيب زيادى نديد، اما اين تصادف باعث شد كه او فكر كند مهارت هاى رانندگى اش براى حفاظت از خانواده كافى نيست. مايك داناهو مى گويد بيشتر رانندگان هنگامى كه در جاده با مشكلى روبه رو مى شوند راه چاره را نمى دانند، مايك مسئول امنيت ترافيك و نيز تعليم قوانين رانندگى به نام انجمن اتومبيل آمريكايى يا (AAA) در شمال نيوانگلند است.
در اين گزارش هفت موقعيت خطرناك و راهكارهاى مقابله با آنها در مواقع لازم براى شما آمده است.

• از دست دادن كنترل هنگام لغزيدن
شما براى گذراندن يك بعدازظهر بارانى به طرف كيمبورى در حركت هستيد در حالى كه مى خواهيد از پيچ جاده عبور كنيد اتومبيل شما در سطح خيس جاده مى لغزد و شروع به چرخش غيرقابل كنترلى مى كند.

•چه بايد كرد
بيشتر صاحب نظران، نظريه چرخش و لغزيدن را ناديده مى گيرند زيرا بر اين عقيده اند كه گرچه اين استراتژى موثر است ولى بيش از آنكه به انسان كمك كند او را گيج و سردرگم مى كند. با بى لور مى گويد: در عوض هنگامى كه اتومبيل شما در حالت لغزندگى قرار مى گيرد سريعاً پاى خود را از پدال گاز برداريد، سپس نقطه اى از جاده را دقيقاً در نظر گرفته، آهسته اتومبيل خود را به آن سمت هدايت كرده و مهمترين مسئله اين است كه به طور مستقيم حركت كنيد و به چپ و راست منحرف نشويد، بازى با چرخ ها سبب واژگون شدن اتومبيل مى شود و به خصوص در مورد وسايط نقليه سنگين با ارتفاع زياد، هر كار مى كنيد فقط ترمز نگيريد كه باعث چرخش و لغزيدن بيشتر اتومبيل مى شود. اگر به نقطه اى كه مورد نظرتان است چشم دوخته و آهسته به طرف مسير خود حركت كنيد مسئله اى پيش نخواهد آمد و در اينجا كنترل را به دست آورده و مى توانيد ترمز كنيد. (او در آموزشگاه آموزش رانندگى افسران كاناريلو كاليفرنيا كار مى كند.)

•پنچر كردن در بزرگراه ها
هنگام رفتن به يك مسابقه فوتبال ناگهان صداى بلند «بوم» را مى شنويد و سپس تامپ، تامپ، تامپ مثل اينكه به سرعت گير برخورد كرده يا به دست انداز انداخته باشيد.اما به زودى متوجه پنچرى اتومبيل خود مى شويد.

•چه بايد كرد
كنترل ماشين خود را با تمركز حفظ كرده و اصلاً به مسئله پنچرى فكر نكنيد. رانندگان به خصوص سرشان را از پنجره خارج كرده و تصور مى كنند كه ضربه خورده اند و به طور دقيق چرخ ها را بررسى مى كنند. اور مى گويد: «اشتباه ديگر ترمز شديد گرفتن است كه باعث مى شود كنترل اتومبيل يا وسيله نقليه خود را از دست بدهيد. در عوض با دو دست فرمان را محكم گرفته پا را از روى گاز برداريد تا سرعت اتومبيل به طور طبيعى كم شود.» اور مى گويد: چراغ هاى اتومبيل را روشن كرده و ببينيد وضعيت ترافيك چگونه است و به آرامى تا سرحدامكان اتومبيل را به نقطه امنى دور از جاده هدايت كنيد و به آرامى ترمز كرده وقتى كه هنگام توقف رسيد پياده شده و موقعيت را ارزيابى كرده و كمك بخواهيد. تعويض چرخ نزديك اتوبان شلوغ خطرناك است به خصوص هنگامى كه بچه ها نيز در اتومبيل باشند.

•عوامل بازدارنده
مراقب پرتاب اشيايى كه ممكن است از روى كاميون يا اتومبيل ديگرى بريزند باشيد كه يكى از دلايل عادى پنچرى است. هميشه در داشبورد اتومبيل خود يك دستگاه اندازه گيرى باد چرخ را داشته باشيد و ماهى يك بار لاستيك هاى خود را چك كنيد؛ به اين ترتيب كه يك سكه يك پنى را از قسمت سر لينكلن كه در روى سكه نقش بسته به ميان شيارها يا عاج هاى لاستيك فرو بريد، اگر عاج ها تا موهاى لينكلن رسيد لاستيك شما سالم است و حتى بهتر است يك دستگاه مخصوص اين كار خريده و در اتومبيل خود داشته باشيد.
•فرو رفتن يا افتادن اتومبيل به درياچه
در يك تعطيل خانوادگى به طرف يك جاده ساحلى باريك مى رانيد كه ناگهان به منظور خوددارى (جلوگيرى) از برخورد با شيئى اتومبيل را به شانه جاده هدايت مى كنيد كه ناگهان اتومبيل شما به نقطه عميقى از آب فرو مى رود.

•چه بايد كرد
پيش از هرچيز آرامش خود را حفظ كنيد و به محض اينكه اتومبيل بى حركت ايستاد كمربند خود را باز كنيد، به عقب اتومبيل خم شده كمربند بچه ها را نيز باز كنيد. در اينجا شما نياز به زمان داريد و بايد منتظر شويد تا آن قدر آب وارد اتومبيل شما بشود كه فشار آب درون اتومبيل و بيرون آن مساوى شود.اور توضيح مى دهد: اگر سعى كنيد قبل از اين مرحله از اتومبيل خارج شويد، فشار آبى كه به طرف اتومبيل مى آيد به شما فرصت فرار نمى دهد. هنگامى كه ورود آب به داخل اتومبيل متوقف شد كه نشان دهنده تعادل فشار آب درون و بيرون اتومبيل است مى توانيد بگريزيد. اگر پنجره شما با دستگيره باز مى شود يكى از آنها را باز كنيد و اگر پنجره ها برقى هستند آن را بشكنيد.اور مى گويد: سعى نكنيد كه شيشه جلوى اتومبيل را بشكنيد كه احتمالاً ضدضربه هستند. در عوض يكى از پنجره هاى كنارى را با يك شىء محكم بشكنيد و از اتومبيل خارج شده به سطح آب شنا كنيد (بهتر است از يك پانچ فنرى پنج اينچى كه نجارها و مكانيك ها به كار مى برند استفاده كنيد و آن را در داشبورد اتومبيل خود داشته باشيد

بنزين سوپر(Mehrabi)

بنزين سوپر به خاطر اكتان بالا در بیشتر محصولات پژو - سیتوئن و در کل برای بیشتر ماشینهای جدید مصرفش امری واجبه و باعث بهتر كار كردن موتور ميشه يعني نرم تر كار ميكنه و كلا در مسير هاي طولاني مثل مسافرت بهتر جواب ميده و در شتاب هم تاثير ميزاره البته در بعضي خودروها (در بيشتر خودرو هاي نو ) و خب اگه بنزين سوپر توي ماشينت بريزي هم عمرش بيشتر ميشه و هم بهتر كار ميكنه ولي لازم ميدونم بگم كه :
اين بنزين سوپري هم كه شما ميبيني اكتانش از استاندارد پايين تر هست ولي به هر حال از بنزين معمولي مخصوصا براي ماشين هاي جديد بهتر هست.
در مورد مكمل هم بگم كه الان در پمپ بنزين ها چيزي به نام مكمل بنزين به فروش ميره كه اكثرا (شوينده هستند) نه ماده اي كه اكتان رو بالا ببره حالا براي كاربراتور و انژكتور هم فرق داره.
شما براي بالا بردن اكتان بنزين ميتونيد از ماده اي به نام اكتان بوستر استفاده كنيد كه اون هم بايد از جاي معتبر بخريد و دقت كنيد كه اكتان بوستر باشه نه شوينده و قيمتش هم در حدود چهار پنج هزار تومن هست.

نصب دوربيني در داخل خودرو كه صحنه تصادف را ثبت مي‌كند (تهران، ايرنا ‪۸۴/۰۷/۲۵‬)

نصب دوربيني در داخل خودرو كه صحنه تصادف را ثبت مي‌كند (تهران، ايرنا ‪۸۴/۰۷/۲۵‬)

دستگاه جديدي كه بطور خودكار لحظات قبل و بعد از يك تصادف رانندگي را ثبت مي‌كند در انگليس مورد آزمايش قرار گرفت.
به گزارش پايگاه اينترنتي بي‌بي‌سي نيوز، دوربين ‪ DriveCam‬كه داخل خودرو نصب مي‌شود بطور مداوم جريان يك سفر را ثبت مي‌كند و هر ‪ ۲۰‬ثانيه داده‌ها را حذف مي‌نمايد.

چنانچه سانحه ، انحراف از مسير يا ترمز اضطراري رخ دهد ‪ ۱۰‬ثانيه قبل و بعد از آن را ذخيره مي‌كند.

شركت ‪ TRISTAR‬اين دستگاه را براي اولين بار در انگليس آزمايش كرده است.

اين دوربين كه در آمريكا ساخته شده است در هزاران خودرو بكار رفته است.

استفاده از اين سامانه در آمريكا به همراه آموزش رانندگي ميزان و شدت سوانح رانندگي را تا ‪ ۵۰‬درصد كاهش داده است.

اين دوربين پشت آينه جلو خودرو نصب مي‌شود و براي حل مسائل مربوط به شناسايي مقصر تصادف و رفتار رانندگي پرخطر مفيد است.

اين دوربين اتفاقات پرخطر رانندگي را در يك دستگاه ضبط ويديويي كه به اندازه كف دست است ذخيره مي‌كند و آنچه را كه راننده از داخل و خارج خودرو مي‌بيند و مي‌شنود ثبت مي‌كند.

جان كين مدير ‪ drivecam‬اروپا مي‌گويد اين دوربين در هر خودوريي از جمله خودروهاي شخصي كاربرد دارد.

هدف از به کار گيری کلاچ

 

هدف از به کار گيری کلاچ

سيستم انتقال توان خودرو توان موتور را به چرخهای محرک ميرساند.در خودرو هايی که جعبه دنده ی دستی يا جهبه دنده های ديفرانسيل سر خود دستی  دارند توان از طريق کلاچ منتقل ميشود اين وسيلهاتصال بين موتور و جعبه دنده ی دستی يا جعبه دنده ديفرانسيل سر خود دستی را بر قرار می کند.

کلاچ معمولا با نيرو ی پای راننده کار می افتد بعضی از کلاچها به وسيله ای هيدروليکی مجهزندتا راننده    نا گزير نشود نيروی زيادی به کلاچ وارد کند.برای خودکار کردن کلاچ ميتوان از وسايل الکترونيکی مختلفی استفاده کرد

کلاچ بين فلايويل وجعبه دنده يا جعبه دنده ی ديفرانسيل سر خود نصب ميشوند.کلاچ به حرکت پدال کلاچ به کار می افتد .وقتی راننده پدال کلاچ را فشار ميدهد کلاچ از فلايويل جدا و يا به اصطلاح خلاص می شود. در اين حالت توان از موتور به جعبه دنده ديفرانسيل سر خود منتقل نمی شود.وقتی راننده پدال کلاچ را رها ميکندکلاچ درگير ميشود و توان از موتور به جعبه دنده منتقل ميشود

صندلی های راحت ، دارای حافظه(مترجم :احسان عموزاده خلیلی)

صندلی های راحت ، دارای حافظه

صندلی های راحت دارای حافظه برای كلاس لوكس و A8 به صورت اختیاری در نظر گرفته شده است .

قسمت بالای پشتی به صورتی طراحی شده كه قابل تنظیم است .این سیستم به شما امكان می دهد تا قسمت های بالا را به سوی داخل یا بیرون خم كنید تا شانه ها راحتتر در آنها قرار گیرند در قسمت پایین نیز این امكان فراهم شده است كه بتوان فاصله ی صندلی تا پشت زانو را تنظیم كرد .

همچنین این صندلی داری قسمتی بری مهره هی جلو پشتی سر قابل تنظیم برقی و كمر بند ایمنی برقی با قابلیت تنظیم ارتفاع می باشد  مانند صندلی های استانداردی كه در هشت جهت قابل تنظیم هستند صندلی های راحت برقی نیز در جهت های جلو ی عقب ارتفاع شیب صندلی و زاویه ی پشتی قابل تنظیم اند همه ی صندلی های جلو دارای سیستم نگهداری سر در هنگام تصادف هستند كه این باعث وارد شدن آسیب كمتر به گردن در هنگام تصادف می شود .

كلیدهای تنظیمات صندلی در كنار آن قرار گرفته اند كه به راحتی قابل دسترسی هستند و عملكرد آنها به راحتی حس می شود از این رو می توان آنها را با دیدن تنظیم كرد علاوه بر صندلی های راحت و صندلی های معمولی صندلی های ورزشی دارای حافظه نیز در آیودی آ8  عرضه می گردد كه در آن قسمت های كناری و پهلویی نیز مورد توجه قرار گرفته اند .

به کار گیری LCD  هشدار دهنده در خودروی سمند

به کار گیری LCD  هشدار دهنده در خودروی سمند

روابط عمومی ایران خودرو گزارش داد ، دکتر محسن محمدیان ، مدیر پروژه های آپشن و مالتی پلکس مرکز طراحی و توسعه محصولات جدید این شرکت اعلام کرد :نظر به ضرورت ارتقای فناوری خودروی ملی ، فعالیت مرکز تحقیقات بر روی خودروی سمند متمرکز شده است و همزمان با اجرای پروژه های مالتی پلکس و آپشن ، این خودرو مجهز به جلو آمپرهای نسل جدید خواهد شد .

محمدیان افزود :" جلو آمپر مذکور علاوه بر کارکردهای جلو آمپرهای معمولی ، امکانات ویژه و منحصر به فردی برای نمایش اطلاعات لازم در اختیار استفاده کنندگان قرار داده و و بستر مناسبی برای تمرکز اطلاعات تمامی امکانات و تجهیزات الکترونیکی و حالتهای عملکردی خودرو در صفحه نمایشگر بزرگ جلو آمپر فراهم می سازد."

وی در توصیف این امکانات گفت : نمایش مناسب نقشه مسیرها و جهت حرکت خودرو مرتبط با سیستم موقعیت یاب جهانی نمایش اخطارهای مناسب مرتبط با سیستم هشدار دهنده نظیر بازماندن درب ها نمایش فاصله با اجسام موجود در عقب خودرو ، نمایش وضعیت تایر ها و نمایش دنده در حال استفاده از گیربکس اتوماتیک از جمله امکانات قابل توجه این سیستم هستند .

او اضافه کرد : " نمایش دمای روغن موتور ، نمایش وضعیت سیستمهای ایمنی خودرو نظیر کیسه هوا ، امکان نمایش عددی دور موتور و سرعت خودرو و نمایش شماره تلفن تماس گیرنده مرتبط با سیستم هندزفری (Hands Free)  موبایل از دیگر امکانات قابل استفاده این سیستم الکترونیکی بر روی خودروی ملی خواهد بود .

وی تصریح کرد سیستم یاد شده در مرکز طراحی و توسعه محصولات جدید ایران خودرو با همکاری شرکت ساپکو و یکی از شرکتهای بزرگ اروپایی و مشارکت فعال یکی از بزرگترین شرکتهای سازنده داخلی در حال اجرا بوده و از سال 85 بر روی خود روی سمند و دیگر محصولات ایران خودرو پیاده سازی خواهد شد .

سیستم الکترونیکی ترمز ABS

سیستم الکترونیکی ترمز ABS

در رابطه سیستم الکترونیکی ترمز ABS ) ABS = سیستم ترمز ضد قفل شدن)

اول در رابطه با اصل کار توضیح می دهم.

در هنگام ترمز گرفتن دو نوع اصطکاک وجود دارد

• اصطکاک جنبشی
• اصطکاک لغزشی

زمانی که نیروی اصطکاک جنبشی در اثر سر خوردن به اصطکاک لغزشی تبدیل می شود نیروی نگه دارنده هم کاهش می یابد (اصطکاک جنبشی > اصطکاک لغزشی ) در نتیجه مدت زمان بیشتری برای ایستادن ماشین نیاز است . این اولین موضوع . موضوع بعد این است که اگر اتومبیلی به ترمز ABS مجهز باشد در هنگام ترمز کردن نیروی گشتاوری که باعث منحرف شدن ماشین می شود به وجود نمی آید فکرش را بکنید که برای یک تریلی 18 چرخ چقدر می تواند ضروری باشد .( مثل کامیون Volvo vh12 )

سیستم الکترونیکی :

یک سنسور هال افکت ( سنسور های حساس به مغناطیس ) روی هر چرخ قرار دارد دقیقا مثل چیزی که درون موس های قدیمی وجود داشت یک صفحه ی پره پره که یک سنسور مادون قرمز در کنار آن قرار دارد و چرخیدن صفحه باعث می شود امواج (IR = مادون قرمز ) موجود در بین پره ها قطع و وصل شود و این قطع و صصل شدن وارد یک پردازنده شده و میزان و جهت چرخش مشخص می شود . فقط در سیستم های هال افکت جای امواج IR از مغتاطیس استفاده می شود و جای یک صفحه ی پره پره یک صفحه ی ای با زایده های توپی فلزی وجود دارد عبور این زایده های نوپی از کنار سنسور هال افکت باعث قطع شدن خطوط میدان های مغتاطیسی می شود و در نتیجه می توان میزان چرخش و جهت آن را برآورد کرد .

یک سیستم پردازنده ی مرکزی سرهت چرخش تمام چرخ ها را اندازه گیری می کند به محض ترمز گرفتن باید سرعت چرخش تمام چرخ ها یکی باشد اگر سرعت یکی از آنها هماهنگ نبود یعنی آن چرخ در حال سر خوردن است و این سر خوردن هم باعث اصطکاک جنبشی می شود و هم باعث انحراف ماشین از خط اصلی می شود در این حالت سیستم فشار روغن یا فشار باد
( فشار باد = نیوماتیک و فشار روغن = هیدرولیک ) آن ترمز را تا جایی کم می کند که سرعت آن هماهنگ با سرعت سایر چرخ ها شود .

سیستم پردازنده این گونه ترمز ها نباید هیچ گونه تاخیری در پردازش داشته باشد از این رو به آنها ( بدون تاخیر) Real Time می گویند و عملیات پردازشی آنها توسط کنترل کننده هایی به نام DSP انجام می شود . ( DSP = پردازنده ی دیجیتال سیگنال ها )

راهنماي پرچم هاي  Formula 1

راهنماي پرچم هاي  Formula 1:
 

پرچم شطرنجي Chequered Flag:

مسابقه به پايان رسيده. در ابتدا به برنده مسابقه شنان داده ميشودو سپس به هريك از ماشينهاي بعدي كه خط پايان را قطع ميكنند.
 

پرچم قرمز “Red Flag”:

مسابقه متوقف شده. معمولا به اينكه يك ماشين يا ماشينهايي به صورت خطرناكي پس از يك حادثه متوقف شده اند يا شرايط محيطي طوري است كه براي انجام يك مسابقه ايمن و بدون خطر مناسب نيست.
 

پرچم زرد “Yellow Flag”:

خط پيشرو را مشخص ميكند. يعني ماشينها موظف به كاهش سرعت هستند و سبقت گرفتن ممنوع ميباشد. يك رحكت پرچم به اين معني است كه راننده بايد از سرعت خود بكاهد و با حركت دوتايي پشت سرهم پرچم راننده بايد آماده توقف شود.
 

پرچم آبي “Blue Flag”:

وقتي به راننده اي نشان داده ميشود كه يك ماشين با سرعتي بيش از سرعت مشاين وي د حال حركت است و سعي در سبقت گرفتن دارد. هم در زمان دور هاي تمريني و هم در مسابقه نشان داده ميشود. ماشين در زمان تمرين موظف است پس از حداكثر سه بار مشاهده پرچم، به ماشين سريعتر اجازه عبور دهد. در غير اينصورت احتمال جريمه شدن وجود دارد. ماشين ها در هنگام مسابقه مجبور به راه دادن نيستند.
 

پرچم سياه “Black Flag”:

همراه با شماره ماشين نشان داده ميشود و مشخص ميكند كه راننده بايد به جايگاه(Pit) مراجعه كند، كه معمولا به دليل زيرپاي نهادن قوانين مسابقه بوده و راننده از مسابقه حذف ميشود.
 

پرچم با نوارهاي زردو قرمز “Red & Yellow Stripe Flags”:

پيست مسابقه لغزنده است. معمولا از وجود روغن و يا آب بر سطح پيست مسابقه خبر ميدهد.
 

پرچم سبز “Green Flag”:

خطر برطرف شده و ماشينها ميتوانند به مسابقه ادامه دهند.
 

پرچم سياه با دايره نارنجي در مركز “Black Flag with Orange Disc”:

همراه با شماره ماشين شنان داده ميشود. مشخص ميكند كه ماشين مشكل مكانيكي داشته و بايد سريع به جايگاه (Pit) مراجعه كند.
 

پرچم با نيمه هاي قطري سياه و سفيد “Black & White diagonal halves”:

همراه با شماره ماشين شنان داده ميشود و نشان دهنده رفتار ناجوانمردانه و غير ورزشي يك راننده ميباشد. در صورتيكه راننده به اين پرچم اهميت ندهد،ممكن است به وي پرچم سياه نشان داده شود.
 

پرچم سفيد “White Flag”:

از حركت يك ماشين كم سرعت در پيست خبر ميدهد، مانند جراثقال و يا ماشين ايمني

جديدترين دستاورد تكنولوژي براي حل مشكلات متعدد شيشه اتومبيل(تهيه شده توسط شرکت سايه ساز ايمن)

جديدترين دستاورد تكنولوژي براي حل مشكلات متعدد شيشه اتومبيل


امروزه توسعه فن آوري توليد پوششهاي چند لايه (window film ) توانسته است مشكلات متعدد كاربرد شيشه در اتومبيل ها را به ميزان قابل توجهي رفع نمايد . چنين محصولاتي معمولاً‌ از 6 لاية بهم فشرده تشكيل شده اند و هر لايه منشاء ايجاد خاصيت مشخصي مي باشد . ضخامت نهايي اين محصولات حدود 50 ميكرون است و براي نصب آنها هيچ احتياجي به خارج كردن شيشه ها و يا تعويض آنها نخواهد بود .

جلوگيري از ورود حرارت خورشيد

آيا تا به حال از گرماي شديد نورخورشيد و تابش مستقيم آن ، هنگامي كه داخل اتومبيل نشسته ايد آزرده شده ايد ؟

پوششهاي مدرن با كاهش ورود حرارت خورشيد به طور متوسط به ميزان 40% از افزايش دماي داخل اتومبيل جلوگيري مي نمايند . در نتيجه فشار كمتري به سيستم سرمايش اتومبيل وارد شده و آسايش سرنشينان در فصول گرم بسادگي تأمين خواهد شد . در ضمن چه داخل اتومبيل خنك باشد و چه نباشد ، وقتي آفتاب مستقيماً‌ به سرنشينان بتابد باعث آزار آنها خواهد شد . اما با استفاده از پوششهاي مدرن ، به علت آنكه اكثر قسمت حرارت زاي نور خورشيد فيلتر مي شود ، حتي تابش مستقيم هم فقط گرماي اندكي ايجاد مي نمايد .

بخش عمده اي ( 53% ) از طيف خورشيدي را اشعه حرارت زا و نامرئي مادون قرمز تشكيل مي دهد . از مدتها قبل ثابت شده بود كه فلزات سنگين ( مانند : نقره ، واناديم ، آلياژ نيكل و كروم ، طلا و ... ) مي توانند اشعه حرارت زاي خورشيد را منعكس و دفع نمايند اما موانع تكنولوژيكي زيادي بر سر راه فلز پوش كردن پوششهاي پليمري وجود داشت . براي حل اين مشكلات تحقيقات وسيعي انجام شد و در نتيجه ا كنون به وسيله دو روش Metallizing ( تحت خلاء ) و Sputtering ( بوسيله پلاسما ) فلزپوش كردن كنترل شدة پوشش هاي پليمري صورت مي گيرد . منشاء خاصيت دفع حرارت خورشيد در پوششهاي مدرن نيز استفاده از فلزات سنگين در ساختار آنهاست .

افزايش ضريب ايمني و امنيت

احتمالاً شما شاهد سرقت وسايل داخل خودرو از قبيل ضبط ، كيف و يا اجناس گرانبها ، از طريق شكستن شيشه ها بوده ايد . آيا نصب دزدگير مي تواند از بروز چنين سرقت هايي جلوگيري نمايد ؟

پوششهاي مدرن پس از نصب ، تمام سطح شيشه را به شكلي يكپارچه درآورده و با توجه به استحكام كششي بسيار بالا در صورت شكستن شيشه ، پوشش تمام تكه هاي شكسته را در كنار هم نگه داشته و مانع نفوذ آسان سارقين از طريق شيشه ها مي شود .

در اكثر سرقت ها به علت عدم وارد آمدن ضربه سنگين ، سيستم دزدگير به صدا در نمي آيد ؛ ولي با نصب پوششهاي مدرن براي نفوذ به داخل اتومبيل به ضربات سنگيني احتياج خواهد بود و در آنصورت سيستم دزدگير فعال خواهد شد .

علاوه بر مزيت فوق در حوادث رانندگي نيز اين پوششها از پراكندگي شيشه و ايجاد جراحات شديد جلوگيري نموده و بدين ترتيب ايمني سرنشينان در مقابل چنين حوادث ناگواري تأمين مي گردد .

تأمين سلامت سرنشينان و لوازم خودرو

احتمالاً‌ شما هم شاهد ترك خوردگي و رنگ پريدگي قطعات داخلي خودرو در اثر تابش خورشيد بوده ايد ؟ يا اينكه به حساسيت هاي پوستي ناشي از تابش خورشيد مبتلا شده ايد .

شايد بدانيد كه علت پيدايش تمامي اين مشكلات اشعه مضر فرابنفش خورشيد ( UV ) است كه به دليل داشتن فركانس بالا داراي انرژي زيادي بوده و مي تواند از شيشه ها عبور كرده و به راحتي قطعات داخلي خودرو را دچار رنگ پريدگي و ترك خوردگي نمايد .

همچنين 80% از چين و چروك هايي كه در پوست ديده مي شود حاصل تابش اشعه فرابنفش در بيست سال اول زندگيست كه آثار سوء ‌آن مدتي نهفته مي ماند و در سنين بالا نمايان مي شود .

اما پوششهاي مدرن به علت بكارگيري گونه هاي شيميايي UVabsorbers در ساختار آنها قادر هستند به ميزان 99% تا 99.9% از ورود اشعه مضر فرابنفش ( UV ) جلوگيري نمايند . همچنين عدد SPF اين محصول 100 مي باشد به عبارت ديگر آثار سوء اشعه فرابنفش به يك صدم كاهش مي يابد . اين مزيت در كرم هاي ضد آفتاب استاندارد بين 15 تا 45 مي باشد .

لازم به ذكر است كه پيشرفته ترين انواع اين تكنولوژي موفق به دريافت توصيه نامه بنياد جهاني سرطان پوست The skin cancer foundation گرديده است .

افزايش جلوه و زيبايي خودرو

پوششهاي مدرن علاوه بر دارا بودن خواص منحصر به فرد ، در افزايش جلوه و زيبايي اتومبيل بسيار مؤثرند . نصب اين پوششها بر روي تمام شيشه هاي اتومبيل امكان پذير است و اين پوششها به صورت يكپارچه انحناي شيشه جلو و عقب اتومبيل را نيز خواهند پذيرفت .

پوششها داراي انواع شفاف ، رنگي ، رفلكس ، نيمه رفلكس و تاريك مي باشند ، در نتيجه براي تمام اتومبيل ها اعم از سواري عادي ، رالي ، تشريفات و سياسي قابل استفاده مي باشند .

جلوگيري از ورود نورهاي خيره كننده

پوششهاي مدرن از تابش شديد نور خيره كنندة خورشيد در روز و اتومبيلهاي مقابل در شب جلوگيري مي نمايند . نتيجة اين خاصيت كاهش خستگي چشم و افزايش تمركز هنگام رانندگي مي باشد .


اين تكنولوژي حاصل سالها تحقيق مراكز علمي است ، نصب آن توسط كادر متخصص انجام شده و داراي استانداردها و تأييديه هاي معتبر بين المللي مي باشد .

هم اكنون نيز امكان بهره گيري از مزاياي متعدد پوششهاي مدرن در ايران فراهم مي باشد .

 نشاندهنده های بی متالی

                                                      نشاندهنده های بی متالی

 

درجه بنزین از نوع  ترموستاتیک

این سیستم دارای یک جفت تیغه ترموستاتیک است که هر یک ازآنها یک سیم پیچ حرارتی دارد.هردو سیم پیچ از طریق سوئیچ جرقه بطور سری با باطری مرتبط  می گردد. قسمت داخل مخزن , یک شناور دارد که به یک بادامک متصل است ,بادامک ضمن گردش نیروی خمشی بیشتریا کمتری به تیغه ترموستاتیک داخل مخزن واردمی سازد .زمانی که مخزن پر باشد ,شناور بالا آمده وفشار خمشی قابل ملاحظه ای به تیغه ترموستات وارد میکند وسیم پیچ حرارتی ,آن را گرم می نماید وقتی این تیغه به اندازه کافی گرم شد خمش بیشتری پیدا می کند وپلاتین ها بازمیشوند بعد که تیغه سرد شد پلاتین هادوباره بسته می شوند .این عمل تا موقعی که سوئیچ جرقه وصل است ادامه دارد همزمان بااین عمل ,تیغه دستگاه جلوی راننده نیز گرم میشود وبه همان اندازه خمش پیدا می کند حرکت این تیغه توسط اهرم هایی به یک عقربه منتقل  وعقربه  جلوی  یک  صفحه  مدرج  حرکت می کندومقدار بنزین را نشان می دهد .حال اگر مخزن خالی باشد شناور پایین می ایستد وبادامک تیغه ترمو ستات رابه مقدار کمی خم می کند در نتیجه با یک مقدار جزیی حرارت حاصل ازسیم پیچ ,تیغه خمش بیشتری پیدا کرده وپلاتین باز می شود بنا براین ,تیغه دستگاه جلوی راننده نیز مقدار کمی خم می شود وعقربه به سمت خالی حرکت می کند .

 

 

 

 

 

 

فشارسنج الکتریکی ازنوع ترموستاتیک-

این دستگاه شبیه اندازه گیربنزین است با این تفاوت که فشار روی تیغه ترموستاتیک روی مخزن  بنزین  به وسیله  شناور انجام می شد ولی در فشار سنج ,این فشار توسط دیافراگم از طریق روغن وارد می گردد.بقیه قسمتها کاملا" شبیه هم عمل   می کنند.

 

 

 درجه آب نوع ترموستاتیک-

 شبیه درجه بنزین ودرجه روغن است .قسمت روی موتور با دو قسمت قبل از نظر شکل ظاهر متفاوت است ,ولی به روش مشابهی عمل می کند .موقعی که موتور سرداست حرارت تیغه ,بیشتر از جریان الکتریکی تا مین می شود پس باید جریان بیشتری عبور کند و  قسمت  جلوی راننده به  مقدار زیادتری انحراف پیدا می کند و درجه حرارت کمتری را نشان می دهد .ولی زمانی که موتور گرم شد حرارت کمتری از جریان برق گرفته می شود تا تیغه سمت موتوربه درجه حرارت کار کردن برسد وجریان کمتری ازآن عبور می نماید در نتیجه قسمت جلوی راننده درجه حرارت بیشتری را نشان می دهد .

 

 

درجه روغن نوع فشار سنج انبساطی-

دارای یک لوله توخالی خمیده است که یک سر آن ثابت وانتهای دیگرش آزاد است فشار روغن از موتور به وسیله یک لوله به لوله خمیده وارد می شود ولوله  براثر فشار قدری باز می شود این حرکت توسط انتهای آزاد لوله به  وسیله یک میله رابط ویک جفت چرخ دنده کوچک به یک عقربه منتقل می گرددو عقربه در مقابل یک صفحه مدرج حرکت کرده ومقدارفشار روغن رانشان می دهد.

 

 

 

 

درجه آب از نوع فشار بخار-

 این درجه شامل یک حباب نشان دهنده ویک لوله می باشد که حباب را به دستگاه نشاندهنده متصل               می کند .قسمت نشان دهنده دارای یک لوله تو خالی خمیده که یک سر آن توسط یک رابط به یک عقربه متصل شده و انتهای  دیگر توسط یک لوله به حباب وصل است .حباب ومعمولا"در مجرای آب موتور نصب می شود مانند اتر پر شده است وقتی درجه حرارت موتورافزایش می یابد مایع داخل حباب شروع به تبخیر میکندوایجاد فشار می شود که از طریق لوله رابط به لوله خمیده منتقل شده وتمایل دارد لوله را راست کند .حرکت لوله خمیده باعث حرکت عقربه درمقابل صفحه می گردد ومیزان گرمای آب موتور روی صفحه مدرج مشخص می شود. مانند فشار سنج انبساطی که در فوق تشریح گردید.

درخواست راهنمائی

با سلام

برای شکل گرفتن وبلاگ و منظم شدن عنوان آن "بحث تخصصی مورد علاقه خود را بفرمائید تا در مورد آن بحث شود.

 

باتشکر

فيوزها

فيوزها                                                                                                        برای محافظت از وسایل الکتريکی والکترونیکی و جلوگيری از عبور جريان بيش از حد مجاز از اين دستگاهها, از فيوز استفاده می شود امروزه تقريبا تمام مدارهای برقی خودروها توسط فيوزها محافظت می شوند. به عبارت ساده فيوز قسمت ضعيف مدار است. اگر جریان بيش از حد افزایش يابد این قسمت ضعيف قبل از همه می سوزد تا دستگاههای اصلی صدمه نبينند.                                                                    

  فيوزهايی که در خودروها استفاده می شوند 3نوع می باشند.

 

1-فيوزهای شيشه ای                                                                                              

2-فيوزهای سراميکی                                                                            

3-فيوزهای تيغه ای(چاقويی)                                                                        

فيوز هر قسمت از مدار را براساس بيشترین جريان پيوسته عبوری از آن تعيين می کنند, نکته: در بعضی خودروها از فيوز خاصی استفاده می شود که جريان پيوسته آن به50وحتی150آمپری می رسد اين نوع فيوز در هنگام تصادف خودرو ويا اشتباه وصل کردن سيم ها و سرسيم ها عمل کرده و کل جريان برق خودرو را قطع می کند. در اين صورت از سوختن کابلها ودستگاهها وايجاد جرقه ودر نتيجه خطر آتش سوزی جلوگيری می گرددتمام فيوزها در کنار هم ودر داخل جعبه فيوز قرار می گيرند.

اثر پلاريته صحيح کويل:

 

اثر پلاريته صحيح کويل:

اگر ورودي و خروجي کويل را اشتباها جابجا بسته باشد جرقه در شمع از پايه منفي به الکترود مياني پرش خواهد نمود. در حالت عادي اشتباه وصل نمودن ترمينالهاي کويل چندان اشکالي بوجود نمي آورد ولي در حالت غير عادي مانند سرد بودن موتور کهنه بودن شمع کثيف بودن يا زياد بودن دهانه شمع روغن سوزي داشتن موتور يا غني بودن سوخت کاربراتور زياد بودن کمپرس موتور و غيره کار موتور مطلوب نخواهد بود زيرا با اشتباه وصل نمودن کويل جهت القا در ثانويه کويل معکوس شده و از طريق بدنه ولتاژ قوي کويل به سر شمع مي رسد که در اين مسير 15 تا 30درصد از قدرت جرقه کاسته مي شود. براي آزمايش صحت عمل جرقه زني واير کويل را از دلکو بيرون آورده و در فاصله 10 ميلي متري از سر شمع نگهداشته نوک گرافيتي مدادي را بين واير و سر شمع بگيريد در حالي که جرقه زده مي شود شعله نارنجي رنگي از طرف مداد خارج مي گردد. اگر شعله از طرف مداد بطرف سر شمع باشد جهت تخليه جرقه صحيح و اگر از طرف مداد به طرف واير باشد جهت غلط مي باشد.

 

اصولاً , کويل ها را به گروههاي زير مي توانيم تقسيم کنيم:

 

 

کويل استاندارد تا  14000 ولت براي موتورهاي با نسبت تراکم       و چهار سيلندر

کويل سوپر تا 20000 ولت براي موتورهاي با نسبت تراکم بالاتر و شش سيلندر

کويل فشار قوي سوپر تا 30000 ولت و حتي بيشتر براي موتورهاي شش سيلندر با نسبت تراکم خيلي بالا

 

 

 

 

 

انتقال فلز پلاتين (تنگستن) و علل آن

ظرفيت خازن بر حسب ميکرو فاراد بيان مي شود: ظرفيت خازن را با   c=a/dنشان مي دهند. همان طوري که ديده مي شود مقدار ظرفيت با سطح کلي جوشن ها (A)نسبت مستقيم و با ضخامت عايق ها((d نسبت عکس دارد. بنابراين نازکترين عايق بيشترين ظرفيت را به خازن مي دهد. ظرفيت خازن ها ي دلکو معمولا بين15/0تا25/0 ميکرو فاراد است.

شل بودن اتصال سيم خازن يا کثيف بودن ويا زنگ زدن آن مقاومت سري شده اي را در مدار خازن به وجود مي آورد که در نتيجه آن خازن کندتر پرشده وقسمتي از ولتاژ خود القاي مدار اوليه از پلاتين ها گذشته وباعث سوزاندن آنها مي گردد.

قوس الکتريکي ايجادشده بين پلاتين هاعامل انتقال فلز(تنگستن)ازيک پلاتين به پلاتين ديگرميشوددرنتيجه يک پلاتين داراي برجستگي وديگري داراي گودي مي گردد .

الف-اگر انتقال فلزاز پلاتين منفی به پلاتين مثبت(متحرک)باشدبراي برطرف شدن عيب بايد:
1- ظرفيت خازن دلکو را افزايش داد .

2-طول سيم خازن را کوتاهترنمود .

3- سيم فشارضعيف دلکو به کويل رااز وايرفشارقوي بدنه دورنمود . 

ب- اگر انتقال فلزاز پلاتين مثبت (متحرک)پلاتين منفي(ثابت)باشدبراي برطرف شدن عيب بايد :

1-ظرفيت خازن دلکو را کاهش داد.

2-واير فشار قوي دلکو به کويل راکوتاهترنمود.

3-واير فشار قوي کويل به دلکو را از بدنه جدا نمود .

4- سیم خازن را کمی طولانیتر نمود.