X
تبلیغات
آموزش سیستمهای مختلف خودرو
معرفی اجزای خودروهای انژکتوری پنجشنبه بیست و نهم دی 1384

 

 

با سلام

در ادامه در پی  درخواست یکی از دوستان در میل ارسالی مبنی بر معرفی سنسورها و عملگرها در این پست چون مربوط به مبحث انژکتور میشود  بیان میکنیم .

در خودرو  "  سنسورها بعنوان جاسوسهائی عمل میکنند که دایما وضعیت خودرو را حس میکنند و به ecu   خبر میدهند و ecu   نیز براساس  خبرهای دریافتی از وضعیت  موتور دستورهایی به مامورهای خود که همان عملگرها  actureهستند میفرستد تا آنها براساس دستور دریافتی کارکرد خود را تنظیم کنند.

 

سنسورها در اتومبیل عبارتند از :

1- سنسور دریچه گاز

 2- سنسور فشار هوای ورودی

 3- سنسور دمای هوای ورودی

4- سنسور  ضربه

5- سنسور اکسیژن

6- سنسور دمای بنزین

7- سنسور سرعت خودرو

8- سنسور دور موتور

9- سنسور موقعیت میل سوپاپ

10- سنسور دمای  آب

 

 

 

 

عملگرها در خودرو عبارتند از :

1-      رله فن

2-      انژکتور

3-      کویل دوبل

4-      استپر موتور

5-      پمپ بنزین

6-      شیر برقی کنیستر

7-      آمپر دور موتور

8-      رله دوبل

9-      چراغ عیب یاب

 

 

 

 

در حال حاضر راجع به کویل و انژکتور بحث شده است و در ادامه با توجه به مطالب فوق بقیه مطالب توضیح داده خواهد شد .

نوشته شده توسط saeed   | لینک ثابت |

در مورد ماشیهای انژکتوری جمعه بیست و سوم دی 1384

با سلام

در ادامه مبحث انژکتور به مبحث کوئل میپردازیم .

در اتومبیلهای انژکتوری به جز مدلهای قدیمی(مدل پراید کیا ) دیگر از دلکو در این خودروها خبری نیست و عملا دلکوحذف شده است پس سوال در این جاست که تقسیم برق که توسط دلکو صورت میگیرد چه میشود؟

در این کوئلها دیگر چیزی به نام تقسیم برق نداریم بلکه کوئل این وظیفه را انجام میدهد به این صورت که به این کوئلها " کوئل دوبل میگویند و به این صورت است که این کوئلها همزمان دارای دو جرقه است .

سیاندر 1 و 4 با هم جرقه میخورند ودر سیلندر 2 و 3 با هم جرقه زده میشود بنابراین اگر ما جای وایر 1و4 را باهم عوض کنیم عملا هیچ اتفاق نمی افتد در مورد سیلندر 2و3 نیز چنین است

وقتی سیلندر 1 و 4 با هم جرقه میخورند چون فقط یکی از سیلندرها در مرحله انفجار است پس فقط جرقه همان شمع مفید واقع میشود و سیلندر دیگر که که نیز هم زمان در ان جرقه میزند هرز میزند و ان جرقه به هدر میرود .

کوئلها نیز به دوقسمت تقسیم میشوند :

1-     کوئلهای دوبل یکپارچه   : چهار برجک که وابر به آنها متصل میشود بروی یک واحد قرار دارد و با سوختن یکی از برجکها نباز به تعویض کل کوئل میباشد

2-     کوئلهای دوبل درپارچه : دو برجک 1و4 بروی یک کوئل و دوبرجک 2و3 بروی یک برچک دیگر است ولی نزدیک هم هستند و مزیت آن این است که با سوختن یکی از کوئلها نیاز به تعویض کل کوئلها نیست

 

نکته : وایرهای مورد استفاده در کوئلهای انژکتوری باید از نوع سیلیکونی باشد که قطر آن 8 میلیمتر مربع است

 

قسمت فشار ضعیف کویل که سیمهای نازک به ان وارد میشود دارای ترمینالهائی به شماره 1-2-3-4 میباشد که ترمینال 1و2 به ان منفی از ای سی یو وارد میشود و شماره 4 به آن برق مثبت از رله دوبل وارد میشود و ترمینال شماره 3 به صورت آزاد رها شده است که تعمیرکاران آزاد به عنوان سیم یکسره میشناسند ولی محلی برای نصب خازن است تا عمر مفید کویل بالا رود ( در تعجبم که چرا خازن را نصب نکرده اند ) شاید برای عیب یابی تعبیه کرده اند

خازن مورد استفاده باید 25/. میکروفاراد ظرفیت داشته باشد .

 

نکته : برای تست برق امدن سر وایرها از کشیدن و گرفتن وایرها به بدنه خودداری کنید زیرا موجب اسیب دیدن کویل و ای سی یو میشود بلکه با قرار دادن یک شمع در سر ان از وجود برق مطمئن شوید

 

منتظر نظرات شما هستم

نوشته شده توسط saeed   | لینک ثابت |

در مورد ماشیهای انژکتوری چهارشنبه بیست و یکم دی 1384
در زیر شکلی از ecu به همراه نکاتی به زبان اصلی میباشد .

ECU Systems

Engine Management Units (ECU) is a precise component electronic computer measuring all sensory signals to deliver the required amount of fuel. If these units do not calibrate correctly and deliver incorrect information the engine will not get the correct air fuel ratio through the rev range causing poor fuel economy, lack of power or worse engine damage

Problems associated with the ECU's are normally found when the vehicle is being tuned. Make sure the mechanic tuning your vehicle is knowledgeable with the injection system as other problems can simulate air flow meter problems. Nothing worse then fitting parts to the vehicle and not finding the problem, this is expensive and unproductive

All ECU's reconditioned have been fully checked and repaired back to factory specifications. Reconditioned ECU's are available from Les Richmond Automotive at a fraction of the cost of a new replacement item

For modified vehicles or vehicles looking for more horsepower we can recondition your ECU using program changes to assist in the performance. These are available for most petrol and diesel Discovery's and Range Rover's

نوشته شده توسط saeed   | لینک ثابت |

در مورد ماشیهای انژکتوری چهارشنبه بیست و یکم دی 1384
با سلام

با توجه به تعطیل بودن فردا که عید سعید قربان است ضمن اینکه این عید را به شما و خانواده محترمتان تبریک میگویم فرصتی حاصل شد تا ادامه مبحث را پی بگیریم :

در ادامه مبحث در ecu بحث خواهیم کرد "

همانطور که میدانید ecu به معنای electronic control unit میباشد که به معنای واحد کنترل الکترونیکی میباشد که در حقیقت مغز دستگاه میباشد و در صورت خرابی بقیه قسمتها به خوبی کار خود را انجام نمیدهند .

محل قرار گیری ecu در اتومبیلهای مختلف فرق میکند مثلا در زانتیا در قسمت موتور داخل یک جلد پلاستیکی و در ۲۰۶ نیز همینطور است ولی در پراید در زیر داشبورد در سمت راننده قرار دارد که میتوان با باز کردن دو پیچ آن را جدا کرد .و در مزدا ۳۲۳ در قسمت کنسول وسط قرار دارد .

البته قابل ذکر است که بعضی از خودروها درارای چند ecu هستند که هرکدام وظیفه خاصی را دنبال میکنند مثلا بعضی برای ترمزهای abs و بعضی برای کنترل گیربکس اتوماتیک میباشد که بنز کلاسیک که در اختیار نیرو انتظامی است دارای چند ecu میباشد (البته خیلیها آن را با الگانس اشتباه میگیرند )

ecu فوقالعاده حساس میباشد لذا کسانی که برای نصب دزدگیر اقدام میکنند باید نزد افراد خبره بروند تا آسیبی به به ان زده نشوند .( البته قابل ذکر است که بعضی کارخانجات تولید کننده خودرو با نصب دزدگیر مخالفند و در صورت نصب آن خارج ار نمایندگی سیستمهای برقی را  شامل خروج از گارانتی میدانند !!!!!!!).

ضمنا قابل ذکر است که ماشینهای ۲۰۶ تیپهای جدید و زانتیا و ......نیاز به دزدگیر ندارند زیرا سوئیچ انها انحصاری و کددار است ( نکته قابل ذکر نیز این است که تا دقایقی بعد از خاموش شدن لامپ داخل اطاق اتومبیل را مواظبت نمایند زیرا که در این فاصله زمانی احتمال سرقت خودرو وجود دارد.)

قابل توجه تعمیرکاران : در موقع کار با ماشینهای انژکتوری به دلیل حساس بودن ecu سعی شود از چراغ تست استفاده نشود بلکه از مولتی متر استفاده شود .

البته ecu چند مدل است که فقط به اسامی بعضی از انها اکتفا میکنیم :

۱ - ecu  sL 96

2- ecu  kia

3- ecu  siemense

4- ecu   sagem

5 - ecu   مدل جانسون

 

امیدوارم مطالب فوق مثمر ثمر واقع شده باشد .

البته این بحث جای صحبت زیادی دارد ولی برای سادگی آن و آشنائی با ان به همین جا ختم میکنیم در صورت داشتن سوال بفرمائید تا در اسرع وقت پاسخ داده شود .

نوشته شده توسط saeed   | لینک ثابت |

پاسخ به سوالات دوستان سه شنبه بیستم دی 1384
حسین آقا سلام :

خدمت شما باید عرض شود که اینجانب آشنائی با ماشینهای راهسازی ندارم ولی دوستی دارم که یک مدت مکانیک ماشینهای راهسازی بوده است لذا اگر به جز سوال قبلی سوالی دارید بفرمائید تا تمام سوالات شما را یکجا بپرسم و جواب بدهم

با تشکر

نوشته شده توسط saeed   | لینک ثابت |

توجه دوشنبه نوزدهم دی 1384
ادامه مباحث انژکتور در پایان هفته ارائه میشود.

 

نوشته شده توسط saeed   | لینک ثابت |

مهم است دوشنبه نوزدهم دی 1384
لطفا نظرات خود را در مورد پاسخ گوئی به سوالات و نظرات در پستها بفرمائید تا در این مسیر یاریگر ما باشید.

با تشکر

نوشته شده توسط saeed   | لینک ثابت |

پاسخ به سوالات دوستان دوشنبه نوزدهم دی 1384
آقای مهدی احمدی :

ای کاش در مورد این کار بیشتر توضیح میدادید .

بهر حال منتظر نظرات سازنده شما هستیم .

با تشکر

نوشته شده توسط saeed   | لینک ثابت |

پاسخ به سوالات دوستان دوشنبه نوزدهم دی 1384
آقا بهزاد :

در مورد نظرتان خیلی ممنون ولی ای کاش سوالات خود را مطرح میکردید و موارد توضیحی خود را میفرمودید تا در حد امکان به توضیح آن بپردازیم.

 منتظر نظرات سازنده شما هستیم

با تشکر

نوشته شده توسط saeed   | لینک ثابت |

پاسخ به سولات دوستان دوشنبه نوزدهم دی 1384
جناب آقای منصور خان :کارشناس محترم فنی سایپا

خدمت شما باید عرض کنم که اینجانب آمادگی خود را برای پاسخگوئی به سوالات شما اعلام میدارم .

امیدوارم این تبادل اطلاعات بتواند برای هر دو طرف مفید واقع شود.

با تشکر

 

نوشته شده توسط saeed   | لینک ثابت |

پاسخ به سولات دوستان دوشنبه نوزدهم دی 1384
با سلام خدمت دوست عزیزم آرش جان:

خدمت شما باید عرض شود معمولا در فصل زمستان باطریهای فرسوده دچار مشکل میشوند برای اینکه قبل از تعویض باطری از خراب بودن آن مطمئن شوید پیشنهاد میکنم که یک شب بعد از خاموش کردن موتور سرباطری قطب منفی را جدا کنید و صبح قبل از استارت زدن آن را در جای خود قرار داده و استارت بزنید اگر خوب استارت زد اشکال از باطری نیست و قسمتهای دیگر را بازبینی کنید ولی اگر استارت نزد اشکال از باطری است و باید آن را تعویض کنید .

دو نکته قبل از این آزمایش هست که باید حتما دقت کنید :

۱- از سالم بودن دینام مطمئن شوید که این نیز آزمایشی دارد ؟

۲- اگر از نفراتی هستید که که مدام به کارواش سر میزنید حتما اتصالات و کانکتورها را بازدید کنید.

در پایان اگر نیاز به خرید باطری داشتید سعی کنید با پولی که پرداخت میکنید بهترین باطری را تهیه کنید و گول تبلیغات را نخورید 

ضمنا در مورد صدای موتور به این راحتی نمیتوان اظهار نظر کرد ولی میتواند از دو حالت داشته باشد :

۱- ممکن است بخاطر دور کم موتور براثر استارت باشد .

۲- ممکن است به علت فیلر سوپاپها نیز باشد مخصوصا که موتور پراید در مورد فیلر سوپاپها حساس است البته امیدوارم که قبل از تولید این صدا ماشین را فیلر و یا تنظیم نکرده باشید چون ممکن است از تنظیم نادرست باشد

 

نوشته شده توسط saeed   | لینک ثابت |

در مورد ماشیهای انژکتوری جمعه شانزدهم دی 1384

میخواهیم که در مورد ماشینهای انژکتوری بحث کنیم و ببینیم ماشینهای انژکتوری چه تفاوتی نسبت به ماشینهای کاربراتوری دارد و آیا صحبتهائی که در مورد ماشینهای انژکتوری وجود دارد صحت دارد یا خیر؟
انژکتور یعنی چه : انژکتور از کلمه اینجکشن که به معنای تزریق میباشد گرفته شده است و مانند آب پاش سلمانی میباشد که در هنگام پاشیدن آب به صورت قطرات خیلی ریز از آن خارج میشود انژکتور نیز دقیقا چنین است یعنی بنزین را به طور قطرات خیلی ریز پشت سوپاپ و یا مستقیما به درون سیلندر پاشش میکند و تفاوت آن با کاربراتوری در این است که ماشینهای کاربراتوری با توجه به عملکرد خود"  کار میکند و هیچ عکس العملی به شرایط محیط ندارد یعنی با سرد شدن هوا و یا با افزایش فشار هوا عملی انجام نمی دهند و دچار مشکل میشود بخاطر همین موضوع است که ماشینهای کاربراتوری صبحها نسبت به ماشینهای انژکتوری گاهی اوقات بد روشن میشوند ولی در ماشینهای انژکتوری به دلیل سنجش عوامل محیطی تغییر پیدا میکنند و میتوانند پارامترهای خود را تغییر دهند و مصرف سوخت را کم یا زیاد میکند
بخاطر همین وضعیت بود که در زمانی که تازه پراید به بازار آمده بود شخصی که آن را در تهران تنظیم میکرد در شمال به مشکل برمیخورد چون براساس فشار اتمسفر تهران تنظیم میکرد و چون در شمال فشار اتمسفر به دلیل همسطح بودن با دریا زیاد بود دچار مشکل میشد و حتی گاهی دچار آب کردن پیستون میشد و با توجه به ضعیف بودن پراید پیستون آن از بین میرفت

در ماشینهای انژکتوری به طور کلی به 3 قسمت کلی دارند که عبارت هستند : از
ecu(electronic control unit)یا واحد کنترل الکترونیکی
sensors سنسورها
acturaیا عملگرها

در پست بعدی راجع به ای سی یو صحبت خواهیم کرد

ما را از نظرات خود بهره مند کنید .

نوشته شده توسط saeed   | لینک ثابت |

مهم است جمعه شانزدهم دی 1384
با سلام
از امروز سعی بر این داریم تا به صورت اختصصاصی صحبت کنیم با توجه به مشغله زیاد امکان پاسخگوئی به سوالات شما وجود نداشت ولی سعی برآن داریم که حداقل هفته ای یکروز جوابگوی سوالات و علاقمندیهای شما باشیم
و با توجه به میلهای زیادی که دریافت شده و با توجه به علاقمندی و سوالات بسیاری از دوستان سعی بران داریم که حداقل هفته ای یکبار مطالب جدید و نو بیان شود و پاسخگوی سوالات شما دوستان باشیم

در این مسیر یاری شما دوستان و علاقمندان را میطلبد لذا دست یاری خویش را به سوی شما دراز میکنیم تا باشد یاریگر ما در این راه باشید . با تشکر
نوشته شده توسط saeed   | لینک ثابت |

injector دوشنبه دوازدهم دی 1384
انژکتور injector

انژکتورها وسیله ای هستند که سوخت را با سرعت زیاد و بصورت پودر میان هوای فشرده تزریق میکنند

فشار مورد نیاز برای پاشش سوخت از انژکتور توسط پمپ انژکتور فراهم میشود . پمپهای انژکتور دارای انواع

مکانیکی و الکتریکی هستند که انواع مکانیکی آن توسط گشتاور تولیدی موتور به کار میافتند. هر چه انژکتور سوخت

را بیشتر بصورت پودر درآورد عمل احتراق بهتر انجام میگردد و سوخت کمتری بدون احتراق کامل از لوله احتراق

خارج میشود . در برخی اوقات با پیچاندن لوله منتقل کننده سوخت بدور نازل ویا مناطق دیگر گرم موتور جت سوخت را گرم میکنند تا عمل احتراق بهتر انجام گردد



نوشته شده توسط saeed   | لینک ثابت |

لامپها یکشنبه یازدهم دی 1384

لامپها

 

      نخستین لامپ چراغ را جوزف سوان در سال 1878 در انگلستان به معرض نمایش گذاشت.

از آن زمان تا کنون پیشرفتهای زیادی در این زمینه حاصل شده است. تعداد ،تنوع شکلی واندازه لامپهایی که در خودرو به کارویرود همواره روبه افزایش است. لامپهای چراغ خودرورا می توان به دو دسته رشته ای تنگستنی معمولی وتنگستنی (هالوژن)تقسیم کرد.

در لامپهای معمولی رشته تنگستنی  بر اثر عبور جریان برق گرم می شوند تابه دمای التهاب برسد. این دما در خلا حدود 2300  درجه سانتیگراد است. تنگستن فلزی سنگین است که در شیمی آن را با حرف w نشان می دهند؛ عدد اتمی این فلز 74 ووزن اتمی آن 85/183است.رنگ تنگستن خالص خاکستری فولادی تا سفید قلعی است. تنگستن بالاترین نقطه ذوب را در میان فلزات داردودردمای 3410 درجه سانتیگراد ذوب می شود. تنگستن خالص را به آسانی می توان آهنگری کرد،کشید واز روزنه قالب گذراند و مقطع آن را تغییر داد، اما تنگستن ناخالص شکننده است و به دشواری می توان آن را شکل داد . تنگستن در هوا،به ویژه وقتی دما بالا باشد،اکسید می شود اما در برابر خوردگی مقاوم است وبیشتر اسیدهای معدنی اثر ناچیزی بر آن دارند. بنابر این تنگستن یا آلیاژ های آن برای ساخت رشته لامپهای برق بسیار مناسب اند. رشته را معمولاًبه صورت مارپیچی می سازند تا بتوان سیمی نازک به طول زیاد را در جایی کوچک جای داد؛مارپیچی ساختن رشته استحکام مکانیکی آن را نیز افزایش می دهد .اگر دمای رشته تنگستنی از دمای ذکر شده بالاتر رود،حتی در خلأ ،بسیاری ناپایدار می شود ومی شکند. به همین دلیل است که ولتاژ برقی که لامپ را روشن می کند باید درمحدوده کوچکی ثابت بماند . خلأ داخل حباب لامپ مانع رسانش گرمای رشته می شود، دمای کاری را نیز محدود می کند. استفاده از لامپهای پر شده با گازی خنثی، از قبیل آرگون تحت فشار ، رایجتر است. بدن ترتیب رشته می تواند دماهای بالاتری را تحمل کند، در نتیجه لامپ نور سفیدتری تولید می کند .امروزه در چراغ جلو تقریباً همه خودروها از لامپهای تنگستنی گازی استفاده می شود؛ این لامپها می توانند در حدود 17 لومن بر وات تولید می کننددر حالی که لامپ خلأ در حدود 11لومن بر وات تولید می کند. امروزه در چراغ جلو تقریباً همه خودروها ازلامپهای تنگستنی گازی استفاده می شود؛ این لامپها می توانند در حدود 24 لومن بر وات تولید کنند(در طرحهای مدرن بیشتر از این هم تولید می شود). این لامپها عمر طولانیتری دارند و بر خلاف سایر لامپها سیاه نمی شوند، زیرا درلامپهای معمولی به مرور زمان حدود 10 درصد از فلز رشته تبخیر می شود وروی جدار لامپ می نشیند. گاز موجود در لامپهای گازی عمدتاًیُد استوبه همین سبب این لامپها را لامپ هالوژن نیز می نامند یُد یکی از چهار عنصر گروه 7اصلی جدول تناولی است که آنها را هالوژن می نامند .این کلمه ریشه یونانی دارد ومعنای آن «نمک ساز» است. چهار هالوژن عبارت اند از برم، کلر، فلوئورویُِِِِِِِِِِِِِِِِد. همه آنها بسیار فعال اندو به صورت آزاد در طبیعت یافت نمی شوند. این گاز را تحت فشار وارد حباب لامپ می کنند. حباب لامپهای تنگستنی این لامپها نیز تبخیر می شود، اما در سر راه خود به طرف جدار لامپ هر اتم تنگستن با دو یا چند اتم هالوژن ترکیب می شود وهالید تنگستن تشکیل می دهد.به سبب داغ بودن جدار لامپ این ترکیب روی آن رسوب نمی کند. جریان همرفتی سبب می شود که هالید تنگستنی به طرف رشته تنگستنی باز گرددودر آنجا تجزیه شده، هالوژن آزاد کند. به همین سبب لامپ گازی سیاه نمی شود و نور آن در تمام مدت عمرش ثابت می ماند. حباب این نوع لامپ و نیز رشته آن را می توان کوچکتر ساخت تا نور متمرکزتری تولید کند.

 

لامپ تزیینی

  در لامپ تزیینی ، حباب شیشه ای به شکل لوله آست و رشته تنگستنی بین دو کلاهک برنجی کشیده شده است. این کلاهکها را به دو سر لوله چسبانده اند. از این لامپ در چراغ نمره وچراغ سقفی اتاق استفاده می شد.

 

لامپ مینیاتوری کنتاکت وسط

  لامپ مینیاتوری کنتاکت وسط یک کلاهک سر نیزه ای دارد که از دو پین استقرار بیرون زده از دو طرف کلاهک استوانه ای تشکیل می شود. قطر کلاهک در حدود 9میلیمتر است. این لامپ یک کنتاکت در وسط دارد و بدنه فلزی کلاهک کنتاکت دوم ، غالباً اتصال بدنه، را تشکیل می دهد. این نوع لامپ را با توانهای مختلف، از1تا5وات ،می سازند.

 

لامپهای بی کلاهک

  لامپهای بی کلاهک حباب شیشه ای نیمه لوله ای یا سرتخت دارند که تکیه گاه لازم برای ترمینالها را،که خم شده اند تا دو کنتاکت را تشکیل دهند، فراهم می کند. توان نامی این لامپها تا5وات می رسد واز آنها در چراغهای جلوداشبورد،چراغهای بغل و چراغهای پارک استفاده      می شود. استفاده از این لامپها بسیار رایج شده است زیرا قیمت کمی دارند.

 

 

لامپ تک کنتاکت با کلامک سر نیزه ای کوچک

  این لامپها یک کلاهک سر نیزهای به قطر حدود 15 میلیمتر و یک حباب کروی دارند که رشته تنگستنی را دربر می گیرد. این لامپها یک کنتاکت وسط دارند وبدنه فلزی کلاهک کنتاکت دوم را تشکیل می دهد. توان این لامپها معمولاً 5یا21وات است. از نوع5 واتی در چراغهای بغل یا عقب واز نوع 21 واتی در چراغ خطر، چراغ دنده عقب وچراغ مه شکن عقب استفاده می شود.

 

لامپ دو کنتاکت با کلاهک سر نیزه ای کوچک

  این نوع لامپ، از لحاظ شکل واندازه،شبیه لامپهای تک کنتاکت 15 میلیمتری است که بیش از این شرح داده شد. این لامپ دو رشته تنگستنی دارد که یک سر هر یک بهیک کنتاکت متصل است و در سر دیگر هردو رشته به بدنه کلاهک اتصال  دارد وکنتاکت سوم را تشکیل می دهد که معمولاً اتصال بدنه است. این کلاهها پینهای سر نیزه ای خارج از مرکز دارند  تا رشته های تنگستنی، که توان مصرفی متفاوت دارند، به سیمهای اشتباهی متصل نشوند. یکی از رشته ها برای چراغ  ترمز به کار می رود و دیگری برای چراغ عقب. توان این رشته ها به ترتیب 5 و21 وات است.

 

مدارنور پایین تضعیف شونده

  نور پایین تضعیف شونده به این منظور روی خودرو نصب می شوند که راننده مجبور نشود در هوای نیمه تاریک یا وقتی دید کم است به استفاده از چراغهای بغل اکتفا کند. مدار این چراغها چنان است که، وقتی چراغهای بغل روشن اند وسوئیچ باز است، به صورت خودکار وبا 6/1 توان عادی روشن می شوند. توصیه شخصی من در این مورد چنین است:

اگر درباره وضعیت دید کمترین تردیدی دارید، نور پایین را روشن کنید. اگر خودرو شما مرتب باشد با این کار باتری خالی نمی شود.

 

لامپهای تخلیه گازی وسیستم روشنایی تم منبعی

لامپهای تخلیه گازی

  استفاده از لامپهای تخلیه گازی در چراغ جلو خودروها به تازگی امکانپذیر شده است. این لامپها می توانند روشنایی مؤثرتری ایجاد کنند وقابلیتهای طراحی جدیدی برای جلو خودرو پدید آورده اند. تضادبین آئرودینامیکی ساختن خودرو ویافتن جای مناسب برای چراغها مسئله ایجاد موازنه بین اقتصاد وایمنی است و روی هم رفته مسئله ای ناخوشایند است. با ابداع لامپهای جدید برای چراغهای جلو این وضعیت تا حدودی بهتر شده است. سیستم لامپ تخلیه از سه جزء اصلی تشکیل می شود که در ادامه مطلب آنها را شرح می دهیم.

 

لامپ

  در این سیستم لامپ به  شیوه ای کاملاًمتفاوت با لامپهای التهابی معمولی کار می کند، این لامپ به ولتاژ بالاتری نیازدارد.

 

سیستم محدود کننده جریان

  سیستم محدود کننده جریان حاوی یک واحد جرقه زنی و یک واحد کنترل است وولتاژ مورد   نیازلامپ تبدیل می کند .این سیستم مرحله جرقه زنی وافزایش توان را کنترل می کند و نیز در حین کار پیوسته لامپ عملیات را تنظیم کرده، آن رااز دیدگاه ایمنی می یابد .

 

نوشته شده توسط saeed   | لینک ثابت |